KinderhulpGambia.reismee.nl

dagje berending

Dagje Berending

Daar de zon toch feller is dan we dachten en ondanks factor 20 ik mijn buik en benen verbrand heb besluiten we een dag Berending in te lassen. Even geen strand.

Eerst inkopen doen 125 pakjes jus en 125 pakjes met biscuits voor de kleuters. Aangekomen in Berdending bezoeken we als eerst uiteraard `onze` daycare en nursery school. Het is minder druk want 3 klassen zijn verhuist naar de nieuwe lager school verderop. Maar iedereen zit nu ipv buiten weer in de klassen zoals bedoelt. Klas voor klas bezoeken we de kleuters , delen in de pauze het lekkers uit en we dansen en we zingen spontaan nog wat.

Maken kennis en praten wat met een nieuw schoolhoofd Lamin die verantwoordelijk is voor de kleuter en lagere school. Ook geven we aan als er iets nodig is laat het ons weten en we wisselen gegevens uit. Boyang is nu op de nw school en we missen zijn enthousiasme wel hoor. Oja wim en alie post afgegeven.

Ook horen we dat er afgelopen nacht ingebroken is in de door ons destijds geopende Pallum shop tegenover de school. Politie hadden we algezien en het waarom is ons nu duidelijk. Men moet aangifte doen van wat er verdwenen is geld en goederen. Dus Pallum leden verlaten school.

Leuk is hier altijd het welkom van de locale bevolking hier in het dorp. Dat maakt het ook dat we hier altijd blijven komen haha. . Bij ons nieuwe sponsor tiener Musa treffen we niemand thuis hij is met de doven kinderen mee naar school in Brikama . Jammer want we hadden nog wat spullen om af te geven oa een paar spikes. Next time dan maar.

Op naar de vrouwen tuin en jawel hoor de oude en nw bassins worden nog steeds gebruikt en gevuld water met het door ons aangelegde solar-watersysteem. Top . Hadden idee in december dat dit niet meer zo zou zijn maar dat is dus gelukkig niet zo.

We besluiten verder te gaan naar Malang te gaan om te kijken of hij zijn bril draagt en zo ja of hij beter ziet. We horen hem onderweg al roepen en jawel we zien hem met bril Bij een test blijkt dat hij beter ziet en we merken dan ook dat hij wel letters kan lezen maar geen woorden. Tja op school is hij door zijn slechte zicht dus nooit verder gekomen. Maar dat hij met zijn bril min 14 beter ziet is duidelijk en hij behandelt hem ook netjes. Mede ook door de sponsoring van van Ringh optiek uit Veendam heeft hij er 2 tot zijn beschikking en kan dus even vooruit. Volgende keer laten we opnw zijn ogen testen in banjul.

We brengen ook nog een bezoekje aan het healthcentrum waar sinds kort Danny een Ned . verpleegkundige de boel draaiende houdt. Gelukkig bezoeken steeds meer mensen de kliniek weer. Met Ansu van Pallum al afgesproken dat zowel op school als op de deliverywing en dokterswoning ons logo opnw geschilderd wordt want na 5 jaar ziet dat zeker op het HC er niet netjes meer uit. Mooie taak voor Sainey om dat te regelen tijdens onze afwezigheid.

We gaan lunchen in Sanyang en daarna markt Brikama , kopen daar wat thee en ook wat andere dingen. Horen ook youbab eb silseling dus tijdens onze loop over de locale markt wordt er over ons gesproken. Wat me ook verbaaasd is dat bijna niemand kan rekenen en ze in goed vertrouwen het geld aan nemen van de verkoop.1 zakje lukt maar bij 15 zakjes keer 5 dls wordt het moeilijk.

Terug weg gaan we via serrekunda waar we nog een poging doen om een 1 pers opklap bed te kopen. Hij vraagt te veel in 1e instantie ( laten het lopen voor omgerekend 7,50 euro) . Daar hij ook wat Ned spreekt zegt Fred jij denkt alleen aan geld en je kun wel zien dat je te veel in Ned geweest bent. We draaien ons een beetje gepikeerd om en besluiten geen aankoop te doen als hij voet bij stuk houdt . 2 dagen later het toch opgehaald - Ned verkeerde zuinigheid want het was achteraf spot goedkoop haha.

Verder gaat het er hier heel rustig aan toe, ook al veel spullen gekocht voor de markt 20 mei in Oude schans . Onze auto rijdt met een defecte uitlaat en we merken steeds meer dat ons bakkie nu toch wel ouder en ouder wordt bijna 400.000 km op de teller en steeds meer slechte plekken mbt carrosserie. Ach hij rijdt nog. En de stichting heeft t geld ook niet voor een nieuwe.

Dat was t weer voor even, hier nu vreselijk warm geen wind en er zit heel veel zand in de lucht. Maar weklagen niet want we begrijpen in Ned. is het herfstachtig? Veel zand betekend echt een pr mm ligt er op de grond ( net als sneeuw) alleen nu woestijn zand uit Mauretanie en geloof me het si bloedheet...

meer fotos zie album

Wim van Heeswijk

Dag Fred en Ivonne,
Ik volg jullie niet frequent, maar 'Berending' las ik vanzelfsprekend. Fijn dat het weer een positief bezoek was!. Goede laatste dagen en niet verder verbranden, hoor!
Wim

Netten

Welkom thuis in toch wel redelijk Nederland. Alle verhalen weer gevolgd en mooie foto's met duidelijke impressie.
Tjee die hitte zal niet prettig zijn en al dat zand, voor de bevolking ok geen lolletje.
Succes maar weer hier met werk en alle activiteiten ok de eerst volgende markt verkoop. Fred succes met lopen as zondag. Liefs de Netten

Wim en Ali

Hallo Fred en Ivonne,
Bedankt voor het afgeven van de post! Het zal inderdaadt rustig zijn op de Pallum school nu Boyang al op de andere school is. Hebben jullie hem nog wel gesproken?
Fijn dat Malang zijn bril goed draagt en ook dat alles met de moestuin goed loopt.
Wel thuis en Fred veel sukses a.s. zondag.
Lieve groet, Wim en Ali.

Hamba