KinderhulpGambia.reismee.nl

bezoek fam jallow - brufut

Fam jallow (container fam) bezocht, we hadden omdat we van Brussel vlogen het geluk dat we per persoon 43 kg mee mochten nemen. Veel 2e hands kleding mee en spullen voor HC. Scheelt toch weer 2 of 3 dozen opsturen.

Vooraf wat zakjes gemaakt met babykleding en kleding voor de sponsor families de rest gaat naar fam jallow waar we in dec. begonnen zijn met een proef. Destijds kregen ze als een vorm van microkrediet 10-15 dozen 2e hands kleding. Dit mocht men verkopen maar een nw doos later die wij versturen kost 300 dls 7,50 euro. Dit zijn de kosten van Nederland naar Gambia. Dat geld moesten ze reserveren voor nw dozen. Tenslotte willen we selfsupport!

Jamie de moeder gaf haar dochter Ousman opdracht naar haar huisje te gaan en jawel vol trots verschenen er 3 stortingsbewijzen van in totaal 11.000 dlks ( 275 euro) ze had nog geld 3000 dls in huis en ook al 3 maanden fish money ervan gebruikt. ( geld om te eten) . Wat ben ik trots en blij op deze mensen ( gaf ze een dikke kus op hun wang) en iedereen blij . Het werkt!!!!!!

Moeder met handicap hoeft haar hand niet meer op te houden en je ziet ook echt in haar gezicht dat de zorgen van geen geld en geen eten weg zijn. Nu we weten dat het werkt halen we nog 9 dozen uit de container, en zonder te vragen komt de 2700 dls ( 9x 300 dls) te voorschuin. De 20 kilo kleding die ik meegenomen had hoeven ze uiteraard niet te betalen. Dit keer veel kinderkleding en dat loopt het best net als bh's.

De volgende ochtend spreken we af, ik help ze met kleding sorteren en maak een whiteboard met Jamies secondhands clothes en we gaan opnw verkopen. Fred zal hardlopend gaan van Kotu naar Brufut en kreeg veel support van de Gambianen dat hij blijkbaar iets geweldigs deed.

Ik koop onderweg cement en verf. Van de 2700 dls want de dozen waren al verstuurd en dus krijgen ze zo wat extra's van hun eigen geld.

Sheriff de zoon was al bezig met uitgraven van een fundering voor hun huisje toen ik kwam. Vandaag gaan we een trapje maken voor het huis. Ma loopt met een stuk hout en de hoogte vd afstap is belachelijk. Dus werk aan de winkel. Ik had dus ook verf meegenomen zodat ze binnen kunnen schilderen. Nadat het trapje met blokken en cement klaar was ging hij met buurjongen lamin aan de slag schoonmaak brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr als de potten en de pannen van de vloer gaan zie je heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeel insecten dit kan niet daar waar je kookattributen staan. Oké dat moet anders. We hebben cement over en dus gaan we een betonvloertje storten. Morgen maar schilderen en schoonmaken

Als de cement droogt ga ik met sheriff op pad. Als jongen van 20 slaapt hij al zijn hele leven op de grond op een stukje schuimrubber van 3 cm max. Mmmm we besluiten een bed te gaan kopen omdat hij al t werk doet en dit ook verleden tijd moet zijn. . Ja ik betaal eea nog steeds van de 2700 dls . Grappig detail. Fred blijft achter en ik ga rijden eh zie hem kijken, you can drive??? Ja en later zegt hij ook you drive well hihi.

Goed op pad beginnen in Brufut en brusubi. Gezien de kleine ruimte gaat de voorkeur naar een 1 pers frame maar na 4 dorpen bezocht te hebben ga ik naar dorp/stad 5 crossen door serrekunda met heel veel mensen op straat en rijden stapvoets.

In Lamtoro heb ik al diverse bedden gekocht en de prijs is altijd fair. Ook nu na veel handel en wandel en het zogenaamd wegrijden en elders kopen, komen we tot een deal. Ik betaal voor een 2 pers bed inclusief matras en 2 kussen 2300 dls. Was 40 min rijden maar goed dan heb je ook wat.

Sheriff lacht om mijn handelswijzen en zegt you know Gambia better than me. Hij weet dat je nu dus hoe je goed moet onderhandelen en dat de verkoper veel zegt maar eigenlijk daarmee bedoelt de prijs kan nog omlaag. ja zegt hij later in de auto tegen mij de verkoper had gezegd dat ik een verry inteligant woman was haha die heb ik maar weer binnen.

Terug in Brufut zie ik dat de dames al aan het verkopen waren maar het liep nog niet. Ik maak bij de local shop 2 a4tje die verwijzen naar de fam jallow secondhands clothes 100 m. verderop het zandpad in. Jawel het werkt, ik hoor later dat ze diezelfde middag nog 1700 dls verkocht hadden ( dat is bijna een maand salaris voor een Gambiaan.

Wij gaan weg en vertel ze dat we ze om 20.00 uur ophalen. Gaan met fam jallow vanavond pizza eten in toeristengebied dit om hun succes te vieren en ook omdat ze hard werken en nooit zeuren om wat maar ook. Op hun zondags haalt Fred ze op en ze genieten. Sheriif houdt van Pizza en hij krijgt een fam pizza en kijkt zijn ogen uit. Gelukkig hier take away. De avond wordt feestelijk afgesloten met een ijsje. Vooral Awa het weeskind van de familie geniet ze is 4 jr.

Je ziet dat helpen heel simpel kan met 2e hands kleding geef je mensen hun zelfrespect terug. Maar we kunnen dit niet als we geen kleding hebben dus heeft u thuis goede 2 e hands kleding en vooral ook kinderkleding laat het ons weten aub. Wij willend it met meer families gaan doen nl.

Resultaat verven volgt ergens vd week wij zo naar strand en na veel dagen wind is het nu bloed heet en moeten we oppassen geen kreeft te worden.

Reacties

Reacties

Annemarie en Hans

Hoi Ivonne en Fred,

Wat een geweldig iets toch, dat MICRO-KREDIET......heerlijk om te lezen dat deze familie het zo goed doet en jullie ze dan ook extra belonen! Respect!
Dit is weer een resultaat waar jullie heel trots op mogen zijn........en de foto's spreken weer voor zich.....ook fijne ontspanningsmomenten nemen en genieten samen....
groetjes Annemarie en Hans

Wim en Ali

Hallo Fred en Ivonne,

Wat prachtig dat dit zo goed gaat bij de fam.Jallow!
En een bed, wat zal dat fijn zijn voor Sheriff.
Mooie aktie foto van Fred!
Wij zijn weer opa en oma geworden! Een kleindochter
en ze heet Norah, een prachtig kindje.
Jullie nog veel sukses en we kijken uit naar het
volgende verslag.
Lieve groet van Wim en Ali.

Netten

Hee Fred, wat stoer om ook in de hitte je passie te vervolgen, klasse. Wat ook een mooi verhaal weer over de verkoop. Super zoals dat gaat. Nou wij sparen al kleding komt goed.
Trouwens wel ene triest verhaal over dat vrouwtje, kan me voorstellen dat je dat niet snel loslaat.
Maar zoals al gezegd je kunt niet iedereen helpen en jullie doen al enorm veel.
Geniet ook nog verder en succes.
Annet en Jeannette

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba